NOC-tekniker

Intresserad?

Är detta något för dig? Tveka inte att höra av dig!

Ansök nu

NOC-tekniker till Svenska Kraftnäts nya Driftcentral

Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du får göra skillnad i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker dig som är driven, nyfiken på teknik och vill vara med på en spännande och betydelsefull resa i formandet av vår nya driftorganisation. Svenska Kraftnät är en av energibranschens mest attraktiva arbetsgivare med drift av systemen som säkrar landets energiförsörjning.

Svenska kraftnät tar nästa steg i sin kontinuerliga utveckling genom att etablera ett nytt Network Operation Centre (NOC) till deras driftcentral. Denna funktion ska tillhandahålla incidenthantering och övervakning av Svenska kraftnäts verksamhetskritiska IT-tjänster.

Om tjänsten

Som NOC-tekniker sitta i vår nybildade enhet IT-Driftcentral, som fortsätter växa och idag består av 5 medarbetare. Här arbetar vi tillsammans med incidenthantering, initial felsökning, fördelning av ärenden samt monitorering av flöden och larm.

Du kommer vara en viktig ”spindel i nätet” som säkerställer och garanterar en hög driftsäkerhet samt agerar snabbt på incidenter. Du arbetar tätt med kontrollrummet, som utgör centrum för Svenska kraftnäts kärnverksamhet, som är beroende av att deras system och dataflöden. Genom en kombination av kunskap, erfarenhet och givna instruktioner ser du till att händelser får så liten negativ verksamhetspåverkan som möjligt.

Tjänsten är placerad i Sundbyberg och upplagt på plats enligt ett rullande dygnet runt skiftschema (3-skift).

Dina arbetsuppgifter

Som NOC-tekniker kommer du arbeta med:

  • Övervakning och monitorering av system och dataflöden
  • Ta emot incidenter och skapa ärenden i ärendehanteringssystemet
  • Åtgärda och/eller skicka vidare öppna incidenter till 2:a/3:e linjen
  • Ansvara för samordning och koordinering runt incidenter
  • Tekniskt stöd till kontrollrummet
  • Utför enklare diagnostiseringar och återställa tjänster enligt instruktioner (Linux, Nätverk och Windows)
  • Följa upp och återkoppla ärenden till såväl tekniker som anmälare
  • Uppdatera larm-/diagnos- instruktioner utifrån nya erfarenheter
  • Tekniskt stöd till underhållsentreprenörer och annan fältpersonal i transmissionsnätet, vid exempelvis incidenter och planerade arbeten
  • Agera första kontaktyta mot externa telekom-kunder i svenska kraftnäts fibernät vid incidenter och planerade driftavbrott.
  • Arbeta enligt ITIL med fokus på incidenter i ärendehanteringssystemet samt förbättringsarbeten

Din bakgrund

För att lyckas med rollen ser vi att du har en gymnasial examen inom IT, systemvetenskap eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har minst två års erfarenhet av arbete i 1:a eller 2:a linjens support av Windows och/eller Linux miljöer, samt erfarenhet av monitorering och larmhantering. Utöver det har du goda kunskaper om servrar samt operativsystem (ex. Windows, Linux/Unix). Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

Vi ser gärna att du har:

  • Arbetat i en NOC funktion
  • 2-3 års erfarenhet av applikationsdrift
  • Erfarenhet av Unix
  • Goda kunskaper inom OP5, SCOM, Prometheus, Grafana, OpenShift och Alert manager
  • Goda kunskaper inom nätverk och kommunikation
  • Erfarenhet av fibernät
  • Erfarenhet av ärendehanteringssystemen Easit eller ServiceNow

Dina personliga egenskaper

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Till rollen söker vi dig som arbetar och självständigt kan driva ärenden tills de är lösta. Du bemöter utmaningar med handlingskraft och brinner för strukturerat problemlösning och förbättringsarbete. För rollen söker vi en ansvarsfull person som är stabil och kan samordna och vara en god kommunikatör. Du gillar att ha kundkontakt och ge god service och trivs att arbeta i team. Utöver detta är du nyfiken, hjälpsam, lyhörd, gillar att prata med människor och att dela med dig av dina kunskaper.

Vill du veta mer?

Kontakta gärna Svenska kraftnäts samarbetspartner för denna roll, Mikaela Axelsson på Boxhill Recruitment, mikaela.axelsson@bhill.se. 

Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via mail: förnamn.efternamn@svk.se

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast den 30:e oktober 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Ansök nu

Är detta något för dig? Tveka inte att höra av dig! Annars kan du skicka in ditt CV till oss så hör vi av oss så fort något som passar din profil dyker upp.

Ansök nu Skicka in CV